Vraag jij je klanten al om een Google review?

Review marketing…

Alweer een chique marketing term, maar zeker iets waar je als ondernemer aandacht aan hoort te besteden. Een goede Google review brengt immers meer op dan je denkt!

Met de praktische doe-het-zelf tips van AndersGeschreven verzamel je in geen tijd die gegeerde gele sterretjes. Benieuwd hoe je klanten overtuigt om een positieve recensie te schrijven en hoe je snel meer reviews verzamelt?

Altijd een Google Review vragen? Slimme zet!

Je kan er niet naast kijken. De gele sterretjes met bijhorende Google reviewteksten verschijnen overal. Van zodra je een bedrijfsnaam of zoekopdracht met een locatie intypt in het Google zoekvenster, krijg je meestal direct een kaart te zien met lokale zoekresultaten. Daarbij geeft Google bij elk bedrijf meteen de gemiddelde review score en het aantal ontvangen recensies weer. En daar wordt effectief op doorgeklikt!

Jij bent toch ook benieuwd naar de ervaring van anderen met jouw toekomstige leverancier? Zeker negatieve recensies willen we lezen om ons te behoeden voor een foute keuze. Al kan je als ondernemer ook slim omgaan met slechte beoordelingen.

weergave in Google zoekresultaten voor zoekterm met meerdere resultaten

weergave in Google zoekresultaten als zoekterm één enkel resultaat oplevert

De positieve effecten van positieve reviews

Een goede review score geeft vertrouwen. Hoe hoger je Google review score, hoe groter de kans dat een Google gebruiker effectief naar jouw website doorklikt. Google reviews hebben dus een rechtstreeks effect op het klik- en aankoopgedrag van je toekomstige klanten!

Zoekmachines zoals Google zijn commerciële bedrijven die een goede service aan hun gebruikers willen bieden. Hoe beter de Google service, hoe vaker we Google gebruiken. Hoe meer gebruikers, hoe meer interesse van adverteerders en hoe hoger de inkomsten voor Google. Daarom hecht Google steeds meer belang aan Expertise, Authority en Trust (Google EAT principe) en prominentie. Reviews passen perfect in dat plaatje. Dit verklaart waarom websites met veel goede reviews hoger in Google zoekresultaten belanden.

Meer Google reviews verzamelen doe je zo

Werk eerst je Google Mijn Bedrijf vermelding bij

Log eerst in bij Google Mijn Bedrijf (Google My Business) en werk daar de gegevens van je onderneming bij. Hoe vollediger je het bedrijfsprofiel op Google invult, hoe beter!

Zorg ervoor dat Google je contactgegevens niet alleen in je GMB-profiel, maar ook op je website terugvindt.

  • Herhaal de plaatsnaam van je vestigingsplaats op verschillende pagina’s. Bij voorkeur in de slug van je url (www.bedrijfsnaam.be/slug-met-plaatsnaam), in je H1-titel en/of in de eerste alinea van je body tekst.
  • Vermeld je volledige contactgegevens (inclusief bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer) ook integraal. Bijvoorbeeld in de voettekst (footer) en zeker op je CONTACT pagina.

In je GMB dashboard zie je ook een optie REVIEWFORMULIER DELEN. Daar vind je de rechtstreekse link naar het Google Review formulier naar jouw bedrijfspagina terug. Haal deze link tevoorschijn en sla hem goed op, want dit is dé link die je met je klanten en fans gaat delen.

Deel je review link met je klanten en fans

Natuurlijk willen je klanten en fans je wel een positieve Google review schrijven. Aan jou om ervoor te zorgen dat ze dat snel en gemakkelijk kunnen doen en zich zeker niet bedenken omdat ze niet terugvinden waar ze hun positieve feedback kwijt kunnen. Hier komt de rechtstreekse Google Review Link goed van pas, want die kan je op verschillende plaatsen delen door een stukje tekst, een afbeelding of een Google button daarnaartoe te hyperlinken.

Herhaal de link op verschillende plaatsen. Denk hierbij aan je e-mailhandtekening, digitale verkoopfacturen, je bedrijfswebsite, social media berichten, enz …

Eerst reviews geven, dan reviews krijgen

Elke ondernemer ziet graag positieve Google recensies verschijnen. Kruip dus in je pen en doe eerst je eigen zakenrelaties plezier met een leuke online review. Hun dankbaarheid voor je sympathieke geste volstaat misschien al om zelf extra positieve reviews terug te krijgen.

Durf expliciet om een Google Review vragen

Een “neen” heb je, een “ja” kan je krijgen… Wat is de kans dat een tevreden klant niet op je vraag voor een online review ingaat als je die vraag op de man/vrouw af stelt? Trouwens… Als jij zelf zo’n vraag krijgt én je bent tevreden van de geleverde service, zou jij dan twijfelen om 2 minuutjes vrij te maken en de vraagsteller te plezieren? Juist!

Stuur een duidelijke e-mail naar je voormalige en huidige klanten en vraag hen expliciet om een online review voor je te schrijven. Let er wel op dat je het hen zo eenvoudig mogelijk maakt door meteen de rechtstreekse review link te delen. Wedden dat het aantal recensies op je Google profiel heel snel aandikt?

Tip: Vergeet niet om de ontvangen reviews te beantwoorden (ook via je GMB-dashboard) en je klanten te bedanken voor de moeite!

Review marketing: the next level

Alles valt te automatiseren.

Ook het verzamelen van online reviews. Bijvoorbeeld door standaard een e-mail met een review aanvraag te versturen bij afronding van elke samenwerking. Doe dit bij voorkeur niet als je de factuur stuurt, maar enige tijd daarna. Zo heb je een extra contactmoment met je klant, die je opvolging vast zal appreciëren. Misschien overwoog die wel net een nabestelling en gaf je opvolgmailtje net de doorslag…

Acties

Durf acties koppelen aan je review marketing strategie. Verloot een leuke prijs onder alle indieners van online reviews of toon je warm hart en stort voor elke ontvangen review 1 € op de rekening van je favoriete goede doel. Zo combineer je relatief goedkope marketing met onbetaalbare meerwaarde voor je branding en bedrijfsreputatie. Een win-win-win situatie voor jezelf, voor de maatschappij én voor de klant die zonder extra uitgaven ook een steentje bijdraagt aan het goede doel.

Gewoon doen!

Niet de tijd of de scherpe pen om zelf een aanvraagmail voor extra reviews neer te pennen? Benieuwd hoe je je review marketing nog meer doet renderen? Of een heel ander marketingidee waar je even over wil sparren?

Website

Contacteer ons

AndersGeschreven
Merellaan 22
2950 Kapellen

Ondernemingsnummer:
BE 0809.388.784